عقب یا جلو افتادن ساعت مچی
چرا ساعت مچی عقب می ماند؟

عقب ماندن ساعت مچی رایج ترین مشکلی است که برای ساعت مچی از ارزان تا گران قیمت ممکن است رخ دهد. پس تصور اینکه عقب ماندن ساعت تنها برای ساعت های ارزان پیش می آید ، اشتباه است. بسیار دیده شده است که ساعت های برند و اورجینال نیز این مشکل را پیدا می کنند. برای یافتن پاسخ این سوال که چرا ساعت مچی عقب می ماند، در ادامه همراه ما باشید.

دلایل بسیاری برای عقب ماندن ساعت مچی وجود دارد که ما در ادامه این مطلب قصد داریم به رایج ترین موارد از این دلایل بپردازیم. البته کارشناسان و متخصصان تعمیر ساعت بر این عقیده هستند که محتمل ترین دلیل این اتفاق این است که ساعت قدرت لازم برای حفظ عملکرد دقیق را ندارد. علاوه بر این، دما، مغناطیس و شوک نیز می تواند بر دقت ساعت شما تأثیر بگذارد.

خواب ماندن ساعت مچی

۱. عدم نگهداری صحیح؛ دلیلی برای عقب ماندن ساعت مچی

یکی از پاسخ هایی که می توانیم برای سوال چرا ساعت مچی عقب می ماند بدهیم، عدم نگهداری صحیح است. ساعت نیز نوعی دستگاه به حساب می آید و باید از آن به طور صحیح نگهداری شود؛ بدین معنا که ممکن است هر چند وقت یک بار نیاز به تمیزکاری یا روغن کاری داشته باشد تا از این علت از دلایل عقب ماندن ساعت مچی و سایر خرابی های ساعت جلوگیری شود.

از طرفی فرسودگی چرخ دنده های ساعت نیز می تواند یکی از دلایل رخ دادن این مشکل باشد. پس گاهی سرویس و تمیز کردن صحیح چرخ دنده ها نیز می تواند مشکل عقب یا جلو افتادن ساعت مچی را برطرف نماید. آب خوردگی و دمای نامناسب از دیگر دلایل عقب ماندن ساعت مچی به علت عدم نگهداری درست است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

۱-۱ آب خوردگی

ساعت ها با درجه های متفاوتی، ضد آب هستند که در مشخصات آنها ذکر شده است. مشکل عقب ماندن ساعت می تواند در نتیجه عدم رعایت قوانین مربوط به هر درجه از ضد آب بودن ساعت مچی باشد.

۱-۲ دمای نامناسب؛ علت خواب ماندن ساعت مچی

دیگر عملی که می تواند علت خواب ماندن ساعت مچی باشد، قرار دادن ساعت به مدت طولانی در محیط های بسیار سرد یا گرم است. دلیل آن هم انقباض یا انبساط قطعات ریز ساعت است که آن را در برابر آب آسیب پذیر می کند و عملکرد بسیار دقیق چرخ دنده ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

عقب ماندن ساعت مچی

۲.باتری های قدیمی

یکی از شایع ترین دلایل عقب ماندن ساعت مچی، باتری آن است. عقربه های ساعت توان حرکت خود را از باتری ها می گیرند؛ در نتیجه ضعیف شدن باتری ساعت می تواند باعث این شود که ساعت شما پیش از ازکار افتادن کامل از زمان واقعی جا بماند؛ هر چند عقربه های آن هنوز کار می کند. پس قدیمی شدن باتری ساعت نیز می تواند باعث عقب ماندن آن باشد.

۱-۲ کم شدن ذخیره انرژی

منبع انرژی در ساعت ها تنها باتری نیست؛ در نتیجه دلایل دیگری مربوط به انرژی برای مشکل عقب ماندن ساعت وجود دارد. به عنوان مثال برخی ساعت ها انرژی خود را از نور گرفته و در ساعت های اتوماتیک، منبع انرژی حرکت، مچ دست است که در ادامه بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد.

۳. مشکل عقب یا جلو افتادن ساعت مچی به علت قدیمی شدن مدل ساعت

اگر یک ساعت قدیمی باشد، یعنی مدت زمان بسیاری از ساخت و استفاده از آن گذشته باشد، می تواند نسبت به ساعت های جدیدتر بیشتر عقب بماند. در این مورد می توانید با تعویض قسمت های خاصی از ساعت توسط متخصصان حرفه ای، مشکل را حل کنید. استفاده از تکنولوژی و قطعات به روزتر در ساعت های مچی به حل مشکل عقب یا جلو افتادن ساعت مچی های قدیمی و کلاسیک کمک خواهند کرد.

۴. میدان های مغناطیسی

میدان های مغناطیسی لوازم خانگی می تواند بر ساعت مچی شما تأثیر بگذارد. اگر فنر تعادل آن مغناطیسی شود، ساعت شما شروع به از دست دادن زمان می کند و عقب می ماند.

۱-۴ مگنت ساعت های مچی

دیگر علت خواب ماندن ساعت مچی، بستن ساعت مچی هایی با قفل های مگنتی هنگام نگهداری در کمد است. آهن ربای بند ساعت در این مورد موجب نگه داشتن عقربه های فلزی ساعت خواهد شد.

۵. علت عقب ماندن ساعت مچی اتوماتیک

ساعت های خودکار ممکن است زمان خود را از دست بدهند یا حتی اگر آنها را به طور مرتب استفاده نکنید، از کار بیفتند. برای یک ساعت اتوماتیک، حرکت قلب ساعت است. حرکت مچ باعث فعال شدن سیم پیچی ساعت می شود. به همین دلیل اگر ساعت را به طور منظم استفاده نکنید، قدرت کافی برای عملکرد صحیح را نخواهد داشت و اکثرا علت عقب ماندن ساعت مچی اتوماتیک، همین عدم تحرک ساعت است.

۶. ضربه و عقب ماندن ساعت

گاهی برای یافتن پاسخ این سوال که چرا ساعت مچی عقب می ماند، باید به دنبال یادآوری ضربه ای باشید که به آن وارد شده است. گاهی حتی ضربه ای کوچک به صفحه ساعت می تواند موجب عقب ماندن ساعت شود. در ادامه برخی از آسیب هایی که ضربه به ساعت وارد می کند را توضیح خواهیم داد:

۱-۶ کلید فنری تغییر یافته

ضربه به ساعت ممکن است کلید فنر را تغییر دهد که باعث از دست دادن زمان توسط ساعت و منجر به عقب ماندن ساعت مچی می شود.

۲-۶ ضربه و اتصالی ارقام

ضربه به ساعت می تواند باعث حرکت صفحه و ایجاد اتصالی روی ارقام شود و حرکت آن را کند نماید و یکی از دلایل عقب ماندن ساعت مچی باشد.

۳-۶ شل شدن عقربه ساعت مچی

منظور از ضربه به ساعت گاهی تحرک شدید است که علائمی مشابه ضربه را ایجاد می کند؛ به عنوان مثال مشتریانی داریم که حتی هنگام دوچرخه سواری یا دیگر ورزش های سنگین نیز ساعت به دست دارند. این ضربه ها موجب شل شدن عقربه های ساعت شده و عدم چفت شدن بی نقص آنها با سایر قطعات، یک علت خواب ماندن ساعت مچی است. در این صورت سفت کردن پیچ عقربه ها راه حل این مشکل است.

عقب ماندن ساعت مچی اتوماتیک

۷. رشته های چسبیده

اگر فنر ها به هم چسبیده باشند، ساعت شما ممکن است شروع به از دست دادن زمان کند که البته این مشکل عقب ماندن ساعت به راحتی توسط یک متخصص برطرف می شود.

راهکار هایی برای حل کردن مشکل عقب ماندن ساعت  

ما در موارد فوق سعی کردیم به سوال شما در رابطه با اینکه چرا ساعت مچی عقب می ماند پاسخ دهیم. حال در این قسمت قصد داریم به بررسی راهکار هایی برای حل کردن مشکل عقب ماندن ساعت بپردازیم.

مانند موتور خودرو که نیاز به سرویس و نگهداری دوره ای دارد، موتور ساعت شما نیز برای حفظ عملکرد صحیح نیاز به سرویس و روغن کاری دارد.

اگر مشاهده کردید که ساعت شما مدام زمان خود را از دست می دهد، باید آن را برای تمیز کردن و روغن کاری کامل به تعمیرگاه ساعت ببرید. این راه حل عقب ماندن ساعت مچی برای ساعت های مکانیکی و کوارتز کاربرد دارد. اگر ساعت مکانیکی باشد، تنظیم ساده تعادل نیز می تواند مشکل را برطرف کند.

برای ساعت های اتوماتیک، باید ساعت را به صورت دستی بچرخانید. این کار قدرت ساعت را افزایش می دهد و برای عملکرد صحیح آن لازم است.

برای پیچیدن دستی ساعت خودکار، ساعت را از مچ دست یا جعبه آن خارج کنید. تاج آن را پیدا کنید و سپس آن را باز کنید تا در موقعیت اول قرار گیرد. تاج را در جهت عقربه های ساعت حدود ۳۰ تا ۴۰ دور بچرخانید تا زمانی که احساس کنید دیگر نمی چرخد.

همچنین جلوگیری از قرار دادن ساعت در معرض هر یک از دلایل عقب ماندن ساعت مچی که پیش از این ذکر کردیم نیز راهکاری برای جلوگیری از خواب ماندن ساعت مچی است. مراقبت از ساعتی که دوست دارید، نشان دهنده ارزشی است که این اکسسوری برای شما دارد؛ اما اگر به هر دلیلی ساعت شما به تعمیر نیاز پیدا کرد، بهتر است آن را به یک متخصص بسپارید.

عقب ماندن ساعت

آیا ساعت کاملا دقیقی وجود دارد؟

ساعت ها در واقع یکی از دگرگون کننده ترین اختراعاتی هستند که بشر تاکنون ساخته است. هر سال که می گذرد، تلاش می شود آنها دقیق تر و پیچیده تر شوند و عقب ماندن ساعت ها به حداقل برسد.

با این حال، ما هنوز نتوانسته ایم به یک ساعت کاملا دقیق دست یابیم. ساعت های اتمی (که نزدیک ترین چیز به یک ساعت کاملاً دقیق هستند) بسیار دقیق به نظر می رسند، اما همچنان کسری از روز را از دست خواهند داد.

هیچ وسیله یا جسمی که دارای قطعات متحرک است، هرگز نمی تواند به دقت صددرصد دست یابد. تا زمانی که کشش، اصطکاک و قوانین فیزیک همچنان اعمال می شوند، این قوانین توانایی یک جسم را برای همیشه محدود می کنند؛ یکی از این محدودیت ها مشکل عقب یا جلو افتادن ساعت مچی است.

این قوانین توضیح می دهند که چرا ما نمی توانیم یک ساعت کاملا دقیق داشته باشیم. با این حال، ما ساعت های تقریبا دقیقی داریم. در زیر سه نوع ساعت به ترتیب نزولی از نظر دقت آورده شده است.

ساعت های اتمی

ساعت های اتمی دقیق ترین دستگاه اندازه گیری زمان موجود روی زمین هستند. عقب ماندن ساعت مچی در این مدل ها بسیار بعید است. ساعت های اتمی توسط سیگنال دریافتی از ساعت اتمی تنظیم می شوند. هر روز، این سیگنال ساعت را بازنشانی می کند. گفته می شود یک ساعت اتمی هر ۱۰۰ میلیون سال یک ثانیه از دست می دهد.

عقب ماندن ساعت های کوارتز

نوع دقیق بعدی ساعت بعد از ساعت های اتمی، ساعت های کوارتز هستند که عقب ماندن ساعت به دلایل طبیعی را به شکل باور نکردنی به حداقل رسانده اند. ساعت های کوارتز هر ۳۰ سال به طور متوسط ​​یک ثانیه از دست می دهند.

ساعت مچی عقب می ماند؟

ساعت های مکانیکی

بیشترین میزان عقب ماندن ساعت برای مدل های مکانیکی است. این ساعت ها کم دقت ترین ساعت ها و همچنین رایج ترین نوع ساعت در دنیای امروز ما هستند. (پیش از این علت عقب ماندن ساعت مچی اتوماتیک را توضیح دادیم) دقت ساعت های مکانیکی بر اساس برند سازنده متفاوت است. با این حال، حتی بهترین و گران ترین ساعت های مکانیکی باز هم حداقل دو ثانیه در روز از دست می دهند.

ممکن است تعجب کنید که چرا کسی یک ساعت مکانیکی می خرد؛ زیرا ساعت های کوارتز دقیق تر از ساعت های مکانیکی هستند. خوب، دقت بهتر هزینه بیشتری دارد.

کسانی که به از دست دادن چند ثانیه در روز اهمیتی نمی دهند، در عوض یک ساعت مکانیکی می خرند که بسیار ارزان تر از ساعت کوارتز است. البته اگر یک ساعت مکانیکی نیز تهیه می کنید، می توانید با مراقبت سایر دلایل عقب ماندن ساعت مچی که مربوط به خودتان است نه دقت خود ساعت، از بین ببرید.

عوامل زیادی می توانند بر دقت ساعت شما تأثیر بگذارند. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که هیچ چیز مانند یک ساعت کاملا دقیق وجود ندارد. به دست آوردن یک ساعت، تعادلی بین دقت و هزینه است.

اگر چیزی نه چندان گران می خواهید و دقت ساعتتان برایتان مهم نیست، می توانید سراغ ساعت های مکانیکی بروید. اگر دقت مطلق چیزی است که شما صرف نظر از هزینه به دنبال آن هستید، باید به فکر اتمی یا کوارتز باشید.

در این مقاله، توضیحاتی درباره مشکل عقب ماندن ساعت بیان کردیم و به پرسش چرا ساعت مچی عقب می ماند پاسخ دادیم که می توانند برای بسیاری از افراد، نکاتی برای برطرف کردن این مشکل باشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره برای خرید انواع این ساعت ها می توانید با کارشناسان ما در مجموعه مینت واچ گالری در تماس باشید.